Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

Music,Whatev's

Tulipahan vaan mieleen, että…

09.11.2011, retski

Martina Aitolehti on Maria!-showssa kertomassa miksi hän sai kenkää Universalilta yhden levyn jälkeen. Levy-yhtiöllä oli neljän levyn optio ja kaikesta Martinan panostuksesta huolimatta ensimmäinen levy ei myynyt hyvin ja levy-yhtiö sanoi adios. Martinan mielestä tämä on omituista, koska ”eihän kenenkään ensimmäinen levy myy hyvin” ja siinä oli päällä ”paljon muuta mediahässäkkää” ja Universalin toimari myös Marialle myönsi nämä ulkomusiikilliset häiriötekijät – että lehdistö puhui vain niistä, eikä kukaan keskittynyt Martinan musiikkiin.

Kysyisin nyt pari kysymystä, jos sopii:

1) Luuliko Martina tosissaan, että levy-yhtiö oli valmis panostamaan häneen laulajana ja odottamaan turhaan tulkinnan ja laulun kehittymistä?
2) Ketkä kaikki Martinan lisäksi kuvittelivat, että levyä myydään ylipäätään hänen oletettujen laulajan lahjojen, eikä mediamyllytyksen avulla?
3) Mikähän mahtaa olla syy siihen, että Martinasta ei kauheasti kohkata laulajana, vaan keskitytään ennemmin ulkomusiikillisiin tekijöihin?
4) (Ikuisuuskysymys:) Miksi Martina (ja Tuksu) saa tehdä musiikkia, mutta monet lahjakkaat tyypit minunkin ystäväpiirissäni, joilla olisi jopa jotain ideoita ja annettavaa musiikillisesti, eivät saa taakseen levy-yhtiön tukea?

-Mut hei, Martinalla on visioita siitä, mikä näyttää hyvältä lavalla. Showryhmäänsä se saa mun puolesta luotsata!


Yksi vastaus

  1. Matleena sanoo:

    Mikä levy-yhtiö Johannalla on? Mä en googlettamalla tätä tietoa löytänyt.

    Neloseen yritän vastata, että levytyssopimuksen saaminen on tänä päivänä helvetin vaikeaa ja sen saavuttaakseen pitää tehdä todella paljon töitä itsensä brändäämiseksi ja keikkaillakseen mahdollisimman paljon, jotta joskus jossain joku tärkeä henkilö voi vakuuttua artistin potentiaalista. Musiikkia saa toki tehdä kuka tahansa, mutta levy-yhtiöitä voi olla vaikea saada taakseen. Itse olen sitäkin mieltä, että ammattimainen keikkamyyjä ja kattava yhteistyö muiden bändien kanssa on artistin menestykselle jopa tärkeämpää kuin levytyssopimus (paitsi jollain majorilla/tunnetulla indiellä sellaisessa asemassa, että niitä ihan kiinnostaa pistää julmettu markkinointikoneisto rullaamaan). Ja siinä vaiheessa, kun keikkoja on kierretty ja fanikanta on riittävän suuri, voi julkaista vaikka omakustanteen. Toki voi aiemminkin, mutta sitä ei sit ehkä kukaan osta.

    Noille kavereillesi neuvoisin, että jos on ideoita ja annettavaa, niin eiku toteuttamaan. Monesti kuulee sitä, että ”olisin mä tosi valmis tekeen tosi paljon töitä JOS SAAN MAHDOLLISUUDEN.” Se mahdollisuus pitää itse ottaa ja tehdä paljon töitä jo ihan alkutaipaleella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *